Websitetip

het belang van hyperlinks

Doe eens een gokje; op hoeveel hyperlinks heb jij vandaag geklikt? Tien? Twintig? Vijftig? Misschien wel meer? Dat zou niet gek zijn, want hyperlinks vind je overal op het internet. Met deze links wordt van de ene pagina naar de andere pagina verwezen. Waarom het handig is jouw website van hyperlinks te voorzien, lees je hier.

Interne hyperlinks

Met interne hyperlinks verwijs je van de ene naar de andere pagina binnen jouw eigen website. Hiermee probeer je bezoekers op jouw website te houden door hen te verleiden naar andere relevante pagina’s op jouw website door te klikken. Deze interne hyperlinks worden door zoekmachines zoals Google gevolgd en geïnterpreteerd als waardering voor de pagina’s waarnaar verwezen wordt.

Externe hyperlinks

Met externe hyperlinks wordt vanuit een andere website naar jouw website verwezen. Dit levert naast meer bezoekers ook waardering voor jouw website op. Zoekmachines interpreteren dit soort externe hyperlinks als verwijzing naar relevante informatie en dus als goedkeuring voor jouw pagina. Het is hierbij niet de bedoeling dat je jouw buurman met een klusbedrijf vraagt te verwijzen naar jouw website in e-commerce. Zoekmachines hechten alleen waarde aan externe hyperlinks als deze afkomstig zijn van relevante websites. 

Zelf kun je ook verwijzen naar een pagina op een externe website. Ook hierbij geldt dat je niet lukraak overal naartoe moet linken. Zorg ervoor dat je naar relevante informatie verwijst. Deze hyperlinks zeggen iets over het onderwerp van jouw website, waardoor zoekmachines beter weten waar jouw website over gaat en jouw vindbaarheid verbetert.

In de praktijk

Goed, nu wil je mogelijk zelf aan de slag gaan met hyperlinks op jouw website. Top! Maar hoe te beginnen? Hieronder bespreek ik een aantal praktische aspecten van hyperlinks, zodat ook jij snel en eenvoudig kan beginnen met het plaatsen – of optimaliseren – van jouw hyperlinks. 

  • Aantal hyperlinks
    Om jouw website overzichtelijk te houden, wil je deze niet volproppen met hyperlinks. Mijn advies is om per alinea maximaal één hyperlink te plaatsen. Het liefst aan het eind van de alinea. Hiermee voorkom je dat jouw bezoeker tijdens het lezen geconfronteerd wordt met een keuze.
  • Opmaak hyperlinks
    Op het internet lezen we niet; we scannen. Onze ogen zijn vluchtig op zoek naar voor ons interessante informatie. Wat valt op? Tekst die eruit springt: tussenkopjes, vetgedrukte tekst, opsommingen. En het liefst ook hyperlinks. Maak jouw hyperlinks daarom afwijkend op van de rest van jouw website: gebruik een opvallende kleur, onderstreep de links of maak ze vetgedrukt.
  • Tekst hyperlinks
    Veruit de meest gebruikte labels van hyperlinks zijn: ‘klik hier’, ‘lees verder’ en ‘meer informatie’. Deze labels zeggen niets over de inhoud van de pagina waar je naartoe verwijst en raad ik daarom ten zeerste af. Je kunt het best betekenisvolle labels plaatsen, zodat jouw bezoekers gemakkelijk door jouw website kunnen navigeren.
  • Bestemming hyperlinks
    Los van de URL waarnaar jouw hyperlink verwijst, kun je kiezen om deze in hetzelfde venster of in een nieuw venster te openen. Als je een externe hyperlink plaatst, is het aan te raden deze in een nieuw venster te openen. Hierdoor kunnen bezoekers eenvoudig terugkeren naar jouw website als ze dat willen. Ditzelfde geldt voor interne hyperlinks naar bijvoorbeeld een pdf-bestand. De andere interne links kunnen gewoon in hetzelfde venster geopend worden.

Websites

Voorzie jouw onderneming van een website met een professioneel ontwerp, dat eenvoudig zelf te onderhouden is. Laat jouw website door mij ontwerpen.

Teksten

Met goed leesbare, foutloze teksten kom je professioneel over op jouw klanten. Laat jouw teksten daarom door mij (her)schrijven of checken op grammatica en taalregels.