6 tips voor betere (web)teksten

Jij hebt een uniek verhaal dat het waard is om met de buitenwereld te delen. Om jouw verhaal goed over te brengen en de doelgroep aan te zetten tot actie, heb je doeltreffende teksten nodig. Maar hoe schrijf je die? Ik geef je 6 tips waarmee je betere teksten gaat schrijven.

Schrijftip 1: Schrijf actieve zinnen

Actief geschreven teksten lezen lekker vlot weg. Ze zijn duidelijk, persoonlijk en vragen weinig concentratie van de lezer. Je schrijft actief door de lijdende vorm zoveel mogelijk te vermijden. En door zo min mogelijk hulpwerkwoorden te gebruiken, zoals worden, kunnen en zullen. Zie hieronder het verschil tussen actief en passief taalgebruik. 

  • Passief: De offerte wordt binnen 24 uur opgestuurd.
  • Actief: Je ontvangt de offerte binnen 24 uur.
  • Passief: Normaal zou ik zoiets nooit gezegd hebben.
  • Actief: Normaal zeg ik zoiets niet.
  • Passief: De onderhoudswerkzaamheden zullen door ons team worden opgepakt.
  • Actief: Ons team pakt de onderhoudswerkzaamheden op.

Natuurlijk hoef je niet alle zinnen actief te schrijven. Je mag de lijdende vorm nog steeds gebruiken, maar vermijd het als het niet nodig is.

Schrijftip 2: Spreek jouw lezers aan

Voor wie schrijf jij jouw teksten? Voor de lezers. Spreek die dan ook aan. De lezers van jouw teksten zijn niet geïnteresseerd in wat jij verkoopt of aanbiedt; ze willen weten hoe jij hun leven makkelijker of leuker kunt maken. Je spreekt de lezers aan door dit expliciet te benoemen.

  • Muziek luisteren tijdens het sporten > Draadloze oordopjes > Zweetbestendig en geen gedoe met snoertjes
  • Zomers te warm in de tuin > Zweefparasol > Groot schaduwoppervlak en praktisch verstelbaar in hoogte
  • Last van nekpijn > Chiropractor > Specialist en goed voor de gezondheid

Schrijf dus vanuit het probleem van de lezer en kom daarna met dé oplossing.  

Schrijftip 3: Schrijf zoals je spreekt

Doe dit echt. Ook in zakelijke teksten. Ga niet opeens heel ingewikkelde zinnen en woorden gebruiken, maar houd het simpel. Spreektaal is vloeiend, kort en begrijpelijk. Dus waarom zou je niet schrijven zoals je spreekt? Lees na het schrijven je tekst eens voor. Dan merk je meteen waar het nog niet zo lekker loopt. Omdat jij weet wat je wilt vertellen, kun je de knelpunten gemakkelijk aanpassen naar goedlopende zinnen.

Schrijftip 4: Vermijd jargon

Jargon is geen probleem als je teksten bedoeld zijn voor vakgenoten die precies begrijpen waar je het over hebt. Maar als je schrijft voor potentiële klanten, werkt jargon vaak averechts. Je denkt er misschien indruk mee te maken, maar in feite schep je afstand en onbegrip bij de lezer. Met een beetje pech voelt de lezer zich dom. En dat is natuurlijk niet je bedoeling. Zoek daarom een alternatief voor vaktermen of zet tussen haakjes wat je ermee bedoelt.

Schrijftip 5: Schrijf niet in de derde persoon over jezelf

Deze tip is vooral van belang bij webteksten. Als iemand over zichzelf in de derde persoon praat, klinkt dat heel vreemd. Het zou je meteen opvallen als iemand dat doet.

  • “Hoe was je vakantie?”
  • “Heerlijk! Selma Wagner heeft echt genoten van het mooie weer, de rust en het lekkere eten. Selma is weer helemaal opgeladen en heeft zin om weer aan de slag te gaan.

Zie je? Dat hoor je nooit. Ook in schrijftaal kun je dit beter vermijden. De teksten op jouw website zijn geen reclamepraatje waarin het lijkt alsof iemand anders vertelt hoe fantastisch je bent. In deze teksten hanteer je gewoon de ik-vorm. Jíj bent immers de persoon die het leven van jouw lezer makkelijker en leuker maakt, door het aanbieden van jouw producten of diensten.

Schrijftip 6: Sluit af met een call to action

Met jouw unieke verhaal wil je de lezer aanzetten tot actie. Je wilt bijvoorbeeld dat hij contact met je opneemt, doorklikt naar een andere pagina of het inschrijfformulier invult. Zorg dat je jouw verhaal afsluit met een duidelijke call to action, waarmee je de lezer triggert te doen wat jij wilt.